مطالب تحقیقی

هر چیزی که شما نیاز دارید.با هزینه یه صلوات

مطالب تحقیقی

هر چیزی که شما نیاز دارید.با هزینه یه صلوات

مطالب تحقیقی

سلام.
امیدوارم از مطالب وبلاگم خوشتون بیاد این مطالب صرفا جهت کمک به اون دسته آدم های است که در فکر تحقیق و مطالعه هستند.
اگه مطالب به شما کمک کرد لطفا در جهت پیشرفت وب نظر بگذارید.خوش آمدید.....

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

آثار و قواعد ازدواج از منظر قرآن

سه شنبه, ۱ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۶ ق.ظ

ازدواج همان بهره‏بردارى درست از پدیده غریزه جنسى است که خالق حکیم در وجود انسان قرار داده است و انسان مى‏باید در حد تعادل از آن استفاده کند تا ضمن هماهنگى تشریع با تکوین، زمینه دوام و بقاى نسل بشرى را فراهم آورد.
گروه معارف «شبکه خبر دانشجو»؛ ازدواج به عنوان یک پدیده طبیعى، داراى آثار و فواید فردى و اجتماعى فراوانى است، که در قرآن کریم نیز به برخى از آن‏ها اشاره شده است:

الف- اثر اجتماعى (حفظ نسل)

مهم‏ترین اثر در بعد اجتماعى ازدواج، بلکه راز اصلى این پدیده، استمرار نسل بشرى است. افزون بر اشاره قرآن، امام على (ع) در راز وجود شهوت در انبیا مى‏فرماید: «و اما الشهوه فجعلها الله تعالى فیهم لما اراده من بقائهم فى الدنیا ... فلولا موضع الشهوه، لما اکلوا، فبطل قوه اجسامهم عن تکالیفهم و یبطل حال النکاح، فلایکون لهم نسل ولا ولد، و ما جرى مجرى ذلک، فالشهوه مرکبه فیهم لذلک؛ خداوند بدین جهت در انبیا شهوت قرار داد که مى‏خواست آن‏ها بتوانند در دنیا زندگى کنند ...؛ پس اگر شهوت در آن‏ها نبود، غذا نمى‏خوردند، بدنشان از اداى وظایف باز مى‏ماند و نیروى نکاحشان از بین مى‏رفت، و دیگر نسل و فرزندى نداشتند؛ پس بدین‏ خاطر شهوت در درونشان جاسازى گردید.» «. ر. ک: بحارالانوار، ج 93، ص 89» باید توجه داشت که شهوت در سخن امام اعم از شهوت جنسى و اشتهاى شکمى است، ولى مصداق بارز خواست انسانى شهوت جنسى است.

ب- آثار فردى‏

قرآن براى ازدواج در بُعد فردى، آثار چندى را بیان مى‏کند که به برخى از آن‏ها اشاره مى‏کنیم:

1.
آرامش روحى‏

وقتى بنا شد به حکم حکمت الهى و مصالح آفرینش، در درون انسان غریزه جنسى نهاده شود، چنان‏که در روایتى از امام صادق (ع) به نقل از على (ع)، آمده است: «ان الله رکب فى الملائکه عقلًا بلا شهوه، و رکب فى البهائم شهوه بلا عقل، و رکب فى بنى آدم کلیهما، فمن غلب عقله على شهوته، فهو خیر من الملائکه، و من غلب شهوته على عقله فهو شر من البهائم؛ خداوند فرشتگان را از عقل محض آفرید، و حیوانات را از شهوت محض خلق کرد، ولى در آفرینش انسان، هر دوى عقل و شهوت را قرار داد؛ بنابراین، اگر عقل انسان بر شهوتش چیره شود، از فرشتگان برتر خواهد شد، و اگر شهوتش غالب گردد، از چهارپایان نیز پست‏تر مى‏شود.» «ر. ک: وسائل الشیعه، ج 11، ص 164»

در درگیرى میان عقل و شهوت، به هنگام فوران کوره آتش شهوت، تنها چیزى که مى‏تواند به انسان آرامش ببخشد، خاموش کردن طبیعى آتش شهوت است که در قالب ازدواج قانونى انجام مى‏شود. اصلا وجود همسر شرعى و قانونى در کنار انسان از آن جهت که هر زمان اراده کند، در اختیار او است، خود مایه آرامش است و از این رو است که قرآن مى‏فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا؛ دیگر از نشانه‏هاى خدا این است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید، تا در کنار آن‏ها آرامش یابید» «. روم، 21» با این آرامش به دست آمده، انسان بهتر مى‏تواند از عالم خاکى رسته، از ملک فراتر رفته و به خدا برسد.

2.
دوست یابى‏

انسان در این دنیا، به حکم این که در درونش، یک جاذبه و کشش قلبى وجود دارد، نمى‏تواند همواره به تنهایى زندگى کند، بلکه مى‏بایست براى خود شریک و رفیقى برگزیند. بدیهى است که رفقاى درسى و شرکاى مالى هر کدام در کوتاه مدت، و تنها در بخشى از نیازها مى‏توانند انسان را یارى کنند، ولى آن که در دراز مدت مى‏تواند یار و غمخوار انسان و انیس و مونس وى باشد، همسر او است؛ از این رو، قرآن مى‏فرماید: «وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّهً وَرَحْمَهً؛ «همان» و در بین شما دوستى و رحمت قرارداد

مودت در آغاز زندگى و رحمت در پایان آن است. مودت در بیشتر مواقع، دو سویه و رحمت از یک سوى مى‏باشد.

3.
دژسازى‏

قرآن کریم از هر دوى زن و مرد نسبت به یکدیگر تعبیر به لباس مى‏کند و مى‏فرماید: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ؛ آنان لباسى براى شما، و شما لباسى براى آنان هستید.» «بقره، 187» فلسفه آن نیز روشن است؛ زیرا این لباس است که انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشیاء به بدن حفظ مى‏کند، عیوب انسان را مى‏پوشاند و نیز زینتى براى انسان است

زن و مردى هم که ازدواج کنند، به آثار ارزشمندى مى‏رسند؛ زیرا جوان، چه پسر و چه دختر، وقتى به مرحله‏اى از زندگى رسید، از یک سو احساس استقلال مى‏کند و مى‏خواهد به نحوى از خانه و خانواده جدا شده و شانه خود را از زیر اوامر و نواهى پدر و مادر خالى کند و از سوى دیگر، این استقلال در بسیارى امور نه تنها کارساز و مشکل گشا نیست، بلکه مشکل آفرین نیز هست.

در این‏جا مى‏بایست ضمن دادن استقلال به فرزند، او را به جایى پیوند داد تا از تند بادهاى زندگى، حرارت شهوت، سردى عاطفه، گفتار نارواى مردم و ... در امان بماند و این تنها ازدواج است که مى‏تواند این مهم را بر دوش بگیرد؛ یعنى پسر و دختر را در برابر آتش شهوت بیمه کند، در سردى زندگى عاطفه آن‏ها را تأمین نماید، از گفت و شنودهاى بى پایه در امانشان دارد و هر کدام را مایه آبروى دیگرى سازد. افزون بر آن، این‏که زن و مرد بسان لباس عیب‏هاى ظاهرى و باطنى یکدیگر را مى‏پوشانند.

4.
یادگار نیک‏

یکى از آثار مهم ازدواج این است که انسان مى‏تواند، یادگارى شایسته به نام فرزند صالح تحویل جامعه دهد، ثمره صالحى که چه بسا به مصلحى بدل شود و با فکر و اندیشه خود عالمى را دگرگون مى‏سازد. روشن است که با خوددارى از ازدواج ظهور چنین مصلحانى ممکن نخواهد بود؛ از این رو قرآن به دنبال بیان «حرث لکم» مى‏فرماید: «قَدِّمُوا لأَنْفُسِکُمْ؛ با پرورش فرزندان خوب، اثر نیکى را از پیش بفرستید.» «. بقره، 223»

5.
بى‏نیازى‏

افزون بر آثار عبادى و اخلاقى ازدواج، در بعد فردى و اجتماعى، اثر اقتصادى نیز در آن وجود دارد. قرآن مى‏فرماید: «إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند آن‏ها را از فضل خود بى‏نیاز مى‏کند.» « نور، 32» این تعبیر در پاسخ کسانى است که از ترس‏ فقر، تن به ازدواج نمى‏دهند، و حال آن‏که قرآن نه تنها ازدواج را موجب تنگدستى نمى‏داند، بلکه بر عکس مایه توسعه زندگى مى‏داند؛ زیرا فرد مجرد ممکن است لقمه نانى را از خانه پدر به دست آورد؛ از این رو خود را آزاد انگاشته و دنبال کار و تلاش نرود، ولى همین که ازدواج کرد و وظایفى بر دوش خود احساس نمود، بى‏شک تلاش خواهد کرد تا خود و خانواده‏اش را تأمین کند، و در پرتو این سعى و کوشش به فضل الهى به زندگى‏اش فزونى بخشد.

6.
کسب معنویت‏

وقتى بر اثر ازدواج، تعادل در غریزه جنسى ایجاد شد، انسان مى‏تواند در پرتو آرامش حاصل از آن به عبادت بپردازد و به مبدأ و معاد (خدا و قیامت) توجه بیشترى داشته باشد؛ چنان‏که پیامبر (ص) مى‏فرماید: «من احب ان یلقى الله طاهراً مطهراً فلیقله بزوجه؛ هر کس مى‏خواهد پاک و پاکیزه خدا را ملاقات کند، باید ازدواج کند.» «مقنعه، شیخ مفید، ص 496»

www.sadegh90.blog.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۱
صادق عطایی فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی