مطالب تحقیقی

هر چیزی که شما نیاز دارید.با هزینه یه صلوات

مطالب تحقیقی

هر چیزی که شما نیاز دارید.با هزینه یه صلوات

مطالب تحقیقی

سلام.
امیدوارم از مطالب وبلاگم خوشتون بیاد این مطالب صرفا جهت کمک به اون دسته آدم های است که در فکر تحقیق و مطالعه هستند.
اگه مطالب به شما کمک کرد لطفا در جهت پیشرفت وب نظر بگذارید.خوش آمدید.....

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

بررسى جایگاه هنر از دیدگاه قرآن و روایات

دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۷ ب.ظ

 ضرورت توجّه به هنر و بازیافت حدود و ثغور آن، با عنایت به درک قدرت هنر و توجّه به قدرت‏هاى باطل‏کیش به جایگاه هنر و ظهور نهضت اسلامى و عدم بازیافت مرزهاى بایسته هنر، موضوع مورد بحث در رساله است.جهانى بودن زبان هنر در میان راه‏هاى مختلف پیام‏رسانى و برخوردارى از سرعت و پذیرش بیشتر آن در انتقال پیام، همگى حکایت از قدرت هنر دارد؛ قدرتى که مى‏تواند به راحتى مرزهاى جغرافیایى را در نوردد و محدودیت‏هاى زبان‏هاى گوناگون ملّت‏ها را پشت سر نهد و در دورترین نقاط جهان، میلیون‏ها نگاه را واله زیبایى خود سازد و لبخند بر لب‏ها بنشاند، حتّى در عصر سیاست نیز هنر، قدرت خود را آشکارا نشان داده است. یک خطابه آتشین یا شعر نغز و حماسى، یا فیلمى شورانگیز، به راحتى مى‏تواند ملّتى را علیه یک نظام بشوراند. این پایان‏نامه در هشت فصل فراهم آمده است. نگارنده ابتدا در دیباچه، ضرورت توجّه به هنر و بازیافت حدود و ثغور آن را با عنایت به سه مطلب، روشن نموده است: ۱ . قدرت هنر، ۲ . توجّه قدرت‏هاى باطل‏کیش به جایگاه هنر، ۳ . ظهور نهضت اسلامى و عدم بازیافت مرزهاى بایسته هنر.

وى، سپس نیاز انقلاب اسلامى به هنر را در دو دلیل بازگو نموده است: الف . ابلاغ پیام‏هاى آزادى‏بخش، ب . مقابله با شبیخون فرهنگى. 
سپس در فصل اوّل، که درباره بازشناخت کلّیاتى درباره هنر است، ابتدا تعریف مفهوم هنر را در لغت و اصطلاح، با استناد به اقوال هنرشناسان بیان نموده و در این راستا، عناصر معنایى هنر را معرّفى نموده و تاریخ پیدایش هنر و دیرینه بودن آن را بازگو کرده است. وى، ابتداى پیدایش هنر اسلامى را در لابه‏لاى چکاچک شمشیرها و آواى سمّ سُتوران در بیابان‏ها و بانگ پیروزى «اللَّه اکبر» دانسته و نقش بسزاى هنر در حفظ آثار اسلامى را در خطّاطى و معمارى خلاصه کرده است.
 
طبقه‏بندى هنر و مراتب آن، بررسى عوامل رویکرد آدمى به جلوه‏هاى هنرى، بررسى علل مخالفت با مقوله‏هاى هنرى و بیان فرق بین هنر سره و ناسره، نگاهى به فلسفه هنر و جایگاه آن در میان عموم طبقات، نقد دیدگاه هنر براى هنر، و مطالبى درباره هنر دینى و انقلاب اسلامى، جلوه‏هاى هنر و زیبایى در کتاب تکوین، از دیگر مقوله‏هایى است که به طور مفصّل در این قسمت بحث شده است.
 
فصل دوم، درباره قرآن، شاهکار اثر منثور است. نگارنده در این فصل، با بیان ویژگى‏هاى خاصّ این اثر منثور، ضمن اشاره به درونْ‏ساخت فصاحتى آن، به مناسبت، به تعریف علم معانى، بیان و بدیع پرداخته و قرآن را در اوج فصاحت و بلاغت، معرّفى نموده و با بیان ویژگى‏هاى هنر بیانى قرآن، این فصل را خاتمه داده است.
 
در فصل سوم - که درباره هنر خطابه و جایگاه آن در کتاب و سنّت است - نخست، تاریخ خطابه و اثر آن را در اسلام بیان نموده و سپس با ذکر شواهدى از خطابه‏هاى رسول خدا و امیر مؤمنان، وارد فصل بعدى شده است.
 
فصل چهارم، درباره بررسى جایگاه شعر در قرآن و روایات است. در این فصل نیز ضمن بیان ایرادها و انتقادها به مقوله شعر و شاعرى و پاسخ به شبهات موجود در این باب و بیان شعر ممدوح و مذموم، جایگاه شعر را در قرآن و روایات، مشخّص نموده و نقش سیره پیشوایان دینى و حمایت از شعر را توضیح داده است.
 
فصل پنجم در زمینه بررسى جایگاه هنر قصّه‏پردازى در قرآن و روایات است. نگارنده، نخست ضمن آوردن مثال‏هایى از داستان‏هاى قرآنى، نگاهى به دیرینه داستان نموده و بیان موقعیت قصّه در میان عرب پس از ظهور اسلام و نقش آن در تاریخ اسلام، به زبان تمثیلى و تفاوت میان قصه‏هاى تمثیلى و افسانه‏اى با قصّه‏هاى قرآنى اشاره دارد و ویژگى‏هاى قصّه‏هاى قرآنى به خوبى روشن مى‏شود.
 
فصل ششم، درباره هنر موسیقى از نگاه قرآن و روایات است. در این فصل، نخست نگاهى به تاریخ پیدایش موسیقى شده و سپس، مفهوم موسیقى و غنا مورد بررسى قرار گرفته و دلایل حرمت غنا بیان شده است.
 
در فصل هفتم، بحث هنرهاى تصویرى و تجسّمى از نگاه کتاب و سنّت، مطرح است. نقاشى و مجسّمه‏سازى از مصادیق بارز این مقوله است که نگارنده، وجه اشتراک این دو را بیان مى‏کند و نسبت دو هنر را مى‏سنجد. سپس ادلّه قائلان به حرمت مطلق و قول به تفصیل را بازگو مى‏نماید.
 
در پایان این فصل نیز نگاهى به هنر عکاسى دارد و به تناسب، بحث را به سینما و تصویر متحرّک مى‏کشاند و نظر شریعت را در مورد آن، بیان مى‏کند.
 
در فصل هشتم، هنر نمایش را رساترین ابزار انتقال پیام برشمرده و ضمن تعریف نمایش، هنر نمایش را از دیدگاه آیات و روایات بررسى مى‏نماید و در آخر، تحلیلى نهایى بین انظار صاحبان بینش و کسانى غیر آنان دارد که با این تحلیل، مطلب پایان مى‏پذیرد.

www.sadegh90.blog.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۶
صادق عطایی فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی